Marknadsföring på Internet

Marknadsföring online

Ingen kan väl i dagens läge ha undgått det faktum att marknadsföring online växer explosionsartat och snabbt tar andelar från traditionell marknadsföring i tidningar, radio och TV. De flesta är väl även överens om att denna utveckling kommer att fortsätta.

De flesta som annonserar online har dock främst haft som syfte att annonsera för konverteringar. D.v.s. man annonserar främst i syfte att få in folk till sin hemsida och där antingen få besökaren att köpa något eller att registrera sig i något syfte. De som vill annonsera för att få uppmärksamhet eller i brandingsyfte använder fortfarande i huvudsak TV för detta ändamål.

De få lyckade varumärkeskampanjer som ändå skett online har skett via Sociala medier och ofta kopplat med Youtube.

Men om man nu skall ta en ansenlig summa av sin marknadsföringsbudget och viga denna åt marknadsföring online hur skall man då gå till väga? Ja kanske är det inte en traditionell reklambyrå man då skall vända sig till för att få den bästa hjälpen.

Det är nog att föredra att istället kontakta en Webbyrå med inriktning på marknadsföring online. En sådan webbyrå kommer då troligtvis förklara för dig att det i huvudsak finns tre vägar att gå som alla fyller lite olika behov när man vill marknadsföra sig online. Har man en större summa att spela med är ofta en kombination av dessa att föredra.

Bannerannonsering även kallat Display

Denna typ av annonsering ser man ju rätt ofta på de större mest välbesökta webbplatserna. Det handlat alltså om bildannonser som ofta är animerade. Vid denna typ av annonsering är det vanligaste att man antingen betalar en liten summa för varje gång som annonsen visas eller att man betalar en lite större summa när någon klickar på annonsen.

Om man annonserar brett på en mängd olika webbplatser så man når en väldigt stor målgrupp så kan man använda denna typ av annonser för branding. Ofta är det dock kanske mer intressant att annonsera för konverteringar genom att annonsera på nischade webbplatser där man direkt når sin målgrupp. Ofta kan man även styra sina annonser och t.ex. enbart visa dem för besökare från en viss region vilket givetvis är intressant om man främst jobbar lokalt.

Sökinriktad annonsering

Främst är väl denna typ av marknadsföring givetvis förknippad med Google och Adwords. Att jobba med Google annonsering eller för den delen även annonsering på någon annan typ av sökmotor har flera fördelar. Den mest uppenbara fördelen är givetvis att du, om du gör detta framgångsrikt, endast visar dina annonser för personer som söker efter dina produkter eller något som du kan hjälpa dem med. Detta gör att denna typ av marknadsföring ofta blir väldigt kostnadseffektiv, helst eftersom du endast betalar när någon klickar in på din annons.

Sociala medier

Denna typ av marknadsföring är fortfarande relativt ny och det kommer hela tiden upp nya sätt att utnyttja den potential som finns. Det räcker inte enbart att finnas med på Facebook och Twitter utan man måste även vara aktiv och man behöver ha en plan på hur man skall agera i dessa medier. En framgångsrik kampanj i Sociala medier kan ge ett väldigt stort genomslag och ge många följare/fans som förhoppningsvis även blir trogna kunder.

Personlig blogg

Du kan även skapa en mer personlig blogg där du dryftar vardagliga saker eller lite mer personliga händelser som sker i ditt liv. En bra personlig blogg kan även vara ett bra forum för att få ut sina egna åsikter i olika nischer eller debatter. Perfekt för att höras och synas på ett mer personligt sätt. En sådan personlig blogg hittar du tex på PetterHedman.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *