Genom att träna dagligen

Se till att träna dagligen

Du kommer du i form snabbare efter din förlossning har du större chans att komma undan sprickor på bl.a. magen slipper du humörsvängningar orkar du bättre med förlossningen återhämtar du dig snabbare efter att du fött.

Tro det eller inte, men motion under graviditet kan verka både lugnande och vitaliserande för både kropp och själ. Se till att använda dig av ett bra träningsprogram. Experter är också ense om att barnet blir både friskare och gladare. Genom att motionera regelbundet håller du kroppen i trim för den fysiska utmaning som graviditeten innebär.

Traning dagligen

Viktigt är att veta hur mycket eller lite motion som är lämpligt för dig och ditt barn. En grundprincip för träning under graviditet är: Känns det bra, så är det förmodligen bra också. Var uppmärksam på kroppens signaler – det är viktigare än någonsin nu när du är gravid.

Träningspass

Tvinga dig inte att köra ett pass med en viss intensitet bara för att du brukar göra det. Utgå från vad som känns roligt och bra, även om det innebär helt andra aktiviteter än du tränade innan graviditeten.

Var uppmärksam på småsaker som du tidigare kunde ignorera, t.ex. trötthet. Framför allt i början av graviditeten känner de flesta sig rejält trötta på grund av hormonomställningen i kroppen. Respektera tröttheten och vila en stund, istället för att tvinga dig upp och träna.

För de flesta försvinner den här tröttheten ganska snabbt, så du kommer inte att tappa din kondition och styrka för att du lyssnar på din kropp. Var också beredd på att en aktivitet som känns bra ena veckan kan kännas helt fel veckan därpå. Det är en naturlig eftersom det hela tiden sker olika förändringar i din kropp.

Fördelar med motion

Det finns en mängd fördelar med att fortsätta eller börja träna under graviditeten. Till att börja med blir det lättare för dig att bära runt på den växande magen. Graviditeten, värkarbete och de första månaderna efter förlossningen ställer stora krav på kroppen och regelbunden motion ger dig högre energinivåer.

Ju bättre förberedd du är fysiskt, desto bättre kommer du att känna dig och orka med din vardag.

Träning förbättrar hjärtats och lungornas kapacitet och sätter fart på blodcirkulationen. Vilket i sin tur minskar risk för svullna fötter, ben och åderbråck. Musklerna stärks, vilket bidrar till att du orkar behålla en bra hållning under längre tid och i viss mån minska problem med balansen. Även risken med ryggproblem minskar.

Förebygga sjukdomar med motion

Regelbunden träning hjälper dig att förebygga graviditetsdiabetes genom att bidra till förbättrad blodsockerreglering. Det blir lättare att undvika överflödig viktuppgång, samtidigt som matsmältningsbesvär, muskelvärk och kramp lindras.

Fysisk aktivitet frigör dessutom ämnen i hjärnan, som dopamin, serotonin och endorfiner. De bidrar till att lindra humörsvängningar, stresskänslor och skapa en positiv livssyn.

Forskning har visat att vältränade kvinnor lättare orkar med förlossningen och återhämtar sig snabbare efteråt. De kommer fortare i form igen och har mer kraft att ägna sig år det nyfödda barnet.

Andra studier har även visat att regelbunden, lagom hård träning stärker immunförsvaret och det gäller även gravida, som lättare drabbas av luftvägsinfektioner(förkylningar) än vi andra.

Frisk luft och motion

Har du en helvetesgraviditet där du mår illa dygnet runt och är utmattad mest hela tiden! Försök att ta dig över tröskeln och vardagsmotionera. Lätt motion, som en promenad i maklig takt kan faktiskt lindra illamåendet.

Frisk luft kan också kännas skönt. Försök att planera turen, så att du undviker områden där starka dofter eller matlukt kan få dig att må illa t.ex. restauranger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *